fredag 5 oktober 2012

Franciskus och Klara



I går gick jag verkligen i Franciskus och Klaras fotspår.
Jag besökte ju Asissi i våras och har fått en förfrågan om att skriva i vårt lokala kyrkblad om den fantastiska resan. Under dagen satt vi och knåpade ihop ett repotage och under kvällen så tillbringades några timmar med att lyssna på en nyskriven musical i Uppsala domkyrka. Klara spelades av min mans brors barn.








Franciskus och Klara av Assisi är två av medeltidens mest fascinerande personligheter, och deras liv, gärningar och budskap är lika angelägna nu som då och når långt utanför religionens gränser.

Tillsammans gick de före och visade vägen för tusentals munkar och nunnor. Deras omsorg om sina medmänniskor,
deras miljöengagemang och stora mod är något vi alla kan inspireras och ta lärdom av - 800 år efter Frans och Klara!

...
I en nyskriven föreställning med text och musik av Niclas Dahl, inspirerad av såväl medeltida kyrkomusik som moderna dancebeats, får vi följa Franciskus resa från bortskämd "brat" till tiggarmunk och helgon, hans möte med Klara och hennes kamp för att bryta upp från sin familj och följa sitt hjärtas röst.

Ungdomar i Domkyrkoförsamlingen, DUM, Niclas Dahl Anton Lindsjö, Natasja Dluzewska m fl.
I huvurdollerna: Hannes Karlsén och Hanna Lindh

Info: niclas.dahl@svenskakyrkan.se


 
HA DET BRA DÄR UTE

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Spännande och intressant. Hon är duktig, Hanna. Jag har inte hört talas om Franciskus och Klara innan. Ha en bra helg! Kram Pia

Anonym sa...

Å vad jag skulle vilja se den föreställningen.
Kramar