onsdag 15 december 2010

Äppel Päppel


Jag har en förkärlek till porslinsäpplen.







Äppel skrutt i trä.
 

Tovade äpplen och äppleljus.
 

Det har kommit lite andra material än porslin i min lilla samling både trä, plåt,  tyg och ljus.


 



Det har jag sen jag var barn och min syster fick ett porslinsäpple av ett gammalt par. Tant och farbror Karlssons. De var grannar och vi barn brukade turas om hälsa på det gamla paret och ge dem dagens Expressen som min pappa alltid läste på tåget hem från sitt jobb. Oftas var det min storasyster som gick dit. Tant Karlsson brukade alltid vilja ge oss något som tack. Ibland så fick man halspastiller, de där små, bruna, runda med en sjuksyster på påsen. Eller så fick man en bit jättestark ost.
Jag tyckte att det var så otoligt vackert det där porslinsäpplet. Svagt rosarött och vitt.

Inga kommentarer: